Zalety nawierzchni betonowych
Za budową nawierzchni betonowych (sztywnych) przemawiają pozytywne doświadczenia ich użytkowników w Polsce i na świecie, jak również wiele publikacji naukowych i opracowań. CEMEX Polska jako największy producent betonu w kraju od lat współtworzy polską sieć dróg betonowych. Poniżej prezentujemy Państwu podsumowanie najmocniejszych stron nawierzchni sztywnych.
Koszty:
Wbrew obiegowej opinii, przewaga nawierzchni betonowych nie polega tylko na dużo niższych kosztach utrzymania drogi – technologia betonowa okazuje się również tańsza na etapie budowy. Oszczędność liczona względem kosztu nawierzchni asfaltowej rośnie wraz z kategorią ruchu drogi.
W celu przeprowadzenia analizy kosztowej dla konkretnego projektu, zachęcamy Państwa do skorzystania z kalkulatora drogowego.
Koszt całkowity (tj. położenie nawierzchni, roboty ziemne, infrastruktura oraz utrzymanie) 1 km drogi przez 30 lat (mln PLN):

Źródło: DROCAD, luty 2012 (opracowanie przykładowego projektu drogi o długości 1 km w dwóch wariantach dla kategorii KR1 do KR6)
Przewagi technologiczne:
- Trwałość – żywotność dobrze skonstruowanej nawierzchni sięga nawet 80 lat i jest wielokrotnie wyższa od wytrzymałości asfaltu
- Dobra nośność i podział obciążeń – obciążenia pojazdu rozkładają się na całą płytę
- Niski koszt utrzymania – brak konieczności remontów nawet przez 30 lat
- Odporność na zmienne warunki atmosferyczne, tj. wysokie temperatury, mróz, środki odladzające
Przewagi użytkowe:
- Zużycie paliwa niższe o ok. 2-2,5 proc., dzięki sztywniejszej nawierzchni
- Nieprzerwana przejezdność – ograniczenie liczby korków i utrudnień w ruchu spowodowanych robotami drogowymi: oszczędność czasu dla użytkowników drogi, oszczędność kosztów dla firm transportowych
- Estetyka – beton jako materiał budowlany ma swoich gorących entuzjastów; zastosowanie betonu z eksponowanym kruszywem na chodnikach czy ścieżkach rowerowych, ma kapitalny wpływ na walory estetyczne otoczenia
Bezpieczeństwo:
- Krótsza droga hamowania, również na mokrej nawierzchni (zobacz ilustrację)

Źródło: EUPAVE
- Odporność na odkształcenia – brak kolein i innych deformacji jezdni
- Jasna nawierzchnia, korzystnie wpływająca na widoczność (zobacz ilustrację)

Źródło: Stowarzyszenie Producentów Cementu
- Dobra przyczepność, potwierdzona badaniami, niższa wypadkowość niż na drogach asfaltowych
- Sprawne odprowadzanie wody deszczowej z powierzchni drogi, dzięki równej nawierzchni
Środowisko naturalne:
- Ograniczenie efektu „miejskiej wyspy ciepła”– zdolność jasnej nawierzchni betonowej do odbijania światła jest ok. trzy razy większa niż ciemnej nawierzchni asfaltowej (zobacz ilustrację)

Źródło: EUPAVE
- Możliwość całkowitego recyklingu zużytych płyt betonowych – Construction Materials Recycling Association (CMRA) uznała beton za materiał konstrukcyjny o największym na świecie potencjale recyklingowym
- Lokalnie dostępne surowce ograniczają koszty środowiskowe związane z transportem