Logo
Baner1 2018 Baner2 2018 Baner3 2018 Baner4 2018 Baner5 2018
cien

Drogi z betonu wałowego

Czym jest beton wałowany?

  • To sucha mieszanka betonowa o konsystencji wilgotnego żwiru.
  • Proces jej produkcji różni się znacznie od procesu wytwarzania konwencjonalnej mieszanki betonowej; mieszanka RCC nie jest napowietrzana, zawiera mniej wody, wyższy jest natomiast udział drobnych frakcji kruszyw.
  • Do jej ułożenia stosuje się zwykłą układarkę asfaltową, a nie – jak w przypadku betonu lanego – specjalistyczny rozściełacz betonowy.
  • Szybkość budowy porównywalna z drogą asfaltową.
  • Droga lub plac mogą zostać oddane do ruchu ciężkiego już po 48 godzinach od wybudowania.
  • Beton RCC świetnie sprawdza się na nawierzchniach o wysokim obciążeniu ruchem.
  • W Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie nawierzchnie drogowe z betonu RCC są bardzo popularne; w Polsce wykonano do tej pory kilka tego typu projektów.
  • Parametry wytrzymałościowe, trwałościowe oraz jakościowe betonu RCC nie odbiegają od standardów przyjętych dla klasycznego betonu lanego.

Technologia betonu wałowanego

Amerykańska technologia betonu wałowanego (ang. RCC, roller-compacted concrete) jest z powodzeniem stosowana od lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia wszędzie tam, gdzie liczy się wytrzymałość konstrukcji i szybki czas budowy. 

W Polsce pojawiła się stosunkowo niedawno. Pierwsza polska droga w RCC powstała w Miastku w województwie pomorskim w listopadzie 2010 roku. Dziś drogi z betonu wałowanego istnieją m.in. w gminach: Piekoszów (pow. kielecki), Słupsk (pow. słupski), Wilkołaz (pow. kraśnicki), Zaklików (pow. stalowowolski), Chruślanki Józefowskie (pow. opolski), Trzebinia (pow. chrzanowski), Wysokie Mazowieckie (pow. wysokomazowiecki), Świecie (pow. świedzki), Chełm (pow. chełmski), Hajnówka (pow. hajnowski)

Główne przewagi betonu RCC:

  • Zdolność przenoszenia większego ładunku od razu po ułożeniu nawierzchni, wielokrotnie szybciej niż w przypadku klasycznego betonu lanego (PCC)
  • Tym samym, istnieje możliwość niemal natychmiastowego udostępnienia nawierzchni do ruchu – droga jest przejezdna w 48 godzin po położeniu nawierzchni betonowej
  • Bardzo łatwe wbudowywanie materiału, przy użyciu rozściełacza asfaltowego, z szybkością od 60 do 120 metrów drogi na godzinę
  • Standardowe rozściełacze asfaltowe mogą być używane do warstwy o grubości do 18 cm
  • Technologia wykorzystywana na szeroką skalę w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, głównie na nawierzchniach dróg lokalnych, ale także na pasach awaryjnych autostrad, nawierzchniach przemysłowych i fabrycznych, w portach oraz w jednostkach wojskowych 
  • Ponadto, beton RCC łączy w sobie wszystkie zalety jakościowe i przewagi kosztowe klasycznego betonu lanego (PCC).

Obejrzyj film na temat korzyści wynikających z zastosowania betonu wałowanego

Obejrzyj film przedstawiający proces budowy drogi z betonu wałowanego

Obejrzyj film z powstawania drogi RCC w Rudnikach k. Częstochowy


Dlaczego beton jest lepszy od asfaltu i kostki?

Poniższa tabela przedstawia analizę porównawczą dla trzech rodzajów nawierzchni. Wynika z niej, że beton RCC niemal we wszystkich kryteriach jest korzystniejszy od popularnych alternatyw: kostki brukowej i asfaltu.

 

Rodzaj nawierzchni → Beton RCC Kostka brukowa Asfalt
Parametr ↓
Trwałość wysoka średnia niska
Odporność na klawiszowanie wysoka niska wysoka
Odporność na przerastanie zielenią wysoka niska wysoka
Odporność na koleinowanie wysoka średnia niska
Koszty eksploatacji niskie średnie wysokie
Łatwość utrzymania duża mała duża